Solaris – sylwetka dynamicznie rozwijającej się firmy transportowej

A red and white bus parked in front of a building

Solaris – sylwetka dynamicznie rozwijającej się firmy transportowej

Solaris Bus & Coach pochodzi z początków lat 90. i ma swoje korzenie w przedsiębiorstwie Neoplan Polska, założonym w 1994 roku przez Krzysztofa Olszewskiego. Początek produkcji autobusów w Bolechowie-Osiedlu nastąpił w 1996 roku wraz z realizacją zamówienia na autobusy niskopodłogowe dla Poznania. W 1999 roku zaprezentowano pierwszy polski autobus marki Solaris – model Urbino 12. W 2001 roku firma przejęła nazwę Solaris Bus & Coach, a w 2005 roku przekształciła się w spółkę akcyjną.

Model biznesowy i specjalizacja

Solaris dąży do zmiany oblicza transportu publicznego, skupiając się na ekologicznych rozwiązaniach. Firma produkuje niskopodłogowe autobusy miejskie, hybrydowe, elektryczne, wodorowe, a także trolejbusy i tramwaje. Wszystkie pojazdy projektowane i montowane są w Polsce, głównie w fabrykach w Bolechowie, Środzie Wielkopolskiej i Poznaniu.

Rozwój rynkowy i pozycja w Europie

Dziś Solaris to jeden z czołowych producentów autobusów miejskich w Europie, osiągający roczne przychody rzędu ponad 292 milionów euro, a zatrudniający nawet około 2700 osób. Spółka należy do hiszpańskiego holdingu CAF, ale zachowuje niezależną produkcję oraz centrum projektu w Polsce. Marka zdobyła około 18% europejskiego rynku autobusów elektrycznych.

Tematyka innowacji i nagrody

Solaris znany jest z pionierskiej działalności w zakresie elektromobilności i technologii wodorowych. W 2006 roku firma jako pierwsza w Europie wprowadziła do produkcji seryjnej autobus hybrydowy Urbino 18 Hybrid. W 2017 autobusy Urbino 12 electric zdobyły prestiżowy tytuł Bus of the Year – pierwszy elektryczny pojazd nagrodzony w tej kategorii. W 2025 roku tytuł Bus of the Year otrzymał Urbino 18 hydrogen, pokonując konkurencję jako pierwszy autobus wodorowy w historii tej nagrody.

Produkcja, sprzedaż i ekspansja rynkowa

Do 2022 roku Solaris wyprodukował ponad 23 000 autobusów i trolejbusów, z czego ok. 68% trafiło na eksport. Pojazdy jeżdżą w ponad 700 miastach w 34 krajach – od Europy po Wyspę Reunion. W 2025 roku firma zdobyła kluczowe kontrakty:

  • Berlin (BVG) – zamówienie na 270 elektrycznych autobusów przegubowych wartości ponad 220 mln euro, z opcją rozszerzenia do 700 sztuk.
  • Kanada (TransLink) – kontrakt na 107 trolejbusów Trollino, z możliwością rozszerzenia wraz z dostawą kolejnych 204 aut.
  • Szwecja – zamówienie na 170 autobusów elektrycznych (Urbino 15 LE) o wartości 100 mln euro.
  • USA (Seattle) – pierwszy kontrakt na 4 elektrobusy, z możliwością rozszerzenia do 12 sztuk, realizowany w 2026 roku.
  • Dodatkowe kontrakty – 126 autobusów elektrycznych dla Holandii (Utrecht i Brabancja) – 90 mln euro, oraz 350 autobusów dla Rzymu – jedno z największych zamówień w historii firmy.

Produkty i technologie

Solaris oferuje szeroką gamę pojazdów o różnych napędach i długościach:

  • Kolekcja Urbino: modele 9, 10,5, 12, 15, 18, 24 m, dostępne w wersjach diesel, elektrycznej, hybrydowej, wodorowej czy CNG.
  • Trolejbusy Trollino – produkowane od 2001 roku, dostępne w wersjach 12, 15, 18 m, także w wersjach z baterią (MetroStyle).
  • Tramwaje Tramino – od 2009 roku, we współpracy ze Stadlerem i Bombardierem, m.in. w Poznaniu, Gdańsku oraz w Niemczech.

Produkcja i infrastruktura

Zakłady produkcyjne znajdują się głównie w Wielkopolsce:

  • Bolechowo-Osiedle – główna fabryka i siedziba firmy. Produkcja 1300–1400 pojazdów rocznie, tempo – 5–8 aut dziennie.
  • Środa Wielkopolska – produkcja stalowych nadwozi oraz komponentów dla tramwajów.
  • Poznań – montaż tramwajów Tramino. Solaris posiada także centrum logistyczne części zamiennych w Jasinie.

Zarządzanie i struktura

Pierwszym właścicielem firmy była rodzina Olszewskich. W 2018 Solaris został przejęty przez hiszpańską grupę CAF. Aktualnym prezesem od 2023 roku jest Javier Iriarte.

Wyzwania i przyszłość

Solaris kontynuuje ekspansję na rynku autobusów zeroemisyjnych. Firma realizuje kontrakty międzynarodowe, rozwija technologie wodorowe oraz planuje dalsze wejście na rynek północnoamerykański. Jej celem jest zdobycie pozycji lidera w transformacji transportu miejskiego w kierunku ekologii i innowacji.

Źródła:
en.wikipedia.org/wiki/Solaris_Bus_%26_Coach
solarisbus.com/en/about-us/history
solarisbus.com/en/about-us/company-profile

Opublikuj komentarz